پوشش ضد حریق؟
2024-03-07 11:38:14

پوشش ضد حریق چیست؟

چیستی پوشش ضد حریق را می‌توان با یک مثال بیان کرد: تصور کنید که یک ساختمان در اثر یک حادثه غیرمترقبه دچار حریق شده و افراد زیادی در آن حبس شد‌ه‌اند. آتش‌نشان‌ها در راه هستند، اما آتش هر لحظه بیشتر زبانه می‌کشد و ممکن است قبل از رسیدن آتش‌نشان‌ها، همه چیز را بسوزاند و از بین ببرد. مردم در پایین ساختمان جمع شده‌اند و هیچ راهی برای مهار آتش‌سوزی در ارتفاع بالای آن ساختمان بزرگ ندارند. مردم بیشتر نگران فرو ریختن اسکلت ساختمان هستند، چرا که با آن حجم از آتش‌سوزی، حتماً اسکلت فلزی آن ذوب خواهد شد.

پس از چند دقیقه آتش‌نشان‌ها می‌رسند و اقدامات لازم برای مهار آتش را انجام می‌دهند. خوشبختانه تلفات جانی به بار نمی‌آید و تمام افرادی که در ساختمان حبس شده بودند نجات پیدا می‌کنند؛ تنها برخی از آنان دچار جراحات سطحی شده‌اند که به راحتی درمان می‌شود. مردم از این رویداد متعجب هستند و برایشان عجیب است که حجم بزرگ حریق نتوانسته خسارات جدی به بار بیاورد. آنها موضوع را از آتش‌نشان‌ها جویا می‌شوند و آتش‌نشان‌ها در پاسخ می‌گویند:

 

“بر روی تمام سطوح داخلی و خارجی این ساختمان از پوشش ضد حریق استفاده شده. این پوشش ها از رسیدن حرارات به اسکلت سازه جلوگیری کرده‌اند. اگر این پوشش ها وجود نداشتند، پیش از رسیدن ما، کل ساختمان به کلی دچار ریزش میشد و همه افراد داخل ساختمان در زیر آوار جان می‌سپردند.”

 

اهمیت استفاده از پوشش ضد حریق

در مثال فوق متوجه شدیم که وجود عایق‌های ضد حریق توانست تا رسیدن آتش‌نشان‌ها، تخریب سازه را به تأخیر بیندازد. ممکن است این تأخیر تنها چند دقیقه باشد، اما همین دقایق کوتاه می‌تواند باعث نجات جان انسان‌های زیادی شود.

با توجه به اینکه بیشتر فعالیت‌های انسان در زمینه ساختمان سازی به سمت ایمنی هر چه بیشتر این ساختمان‌ها پیش می‌رود، وجود این عایق‌ها یکی از اولین اقداماتی است که می‌تواند در راستای این ایمن‌سازی انجام شود. مسئولیت انسانی هر فردی که در زمینه ساختمان سازی فعالیت می‌کند، اهمیت به وجه ایمنی سازه هایش خواهد بود. بنابراین اجرای چنین پوشش‌هایی، یک امر انسانی و ضروری است.

انواع پوشش های ضد حریق پس از بروز حریق، و از نفوذ حرارت به اسکلت‌ ساختمان جلوگیری می‌کنند. این مقاومت می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت دوام داشته باشد (بسته به نوع عایق ضد حریق). پس اگر به هر دلیلی در یک ساختمان آتش‌سوزی اتفاق بیفتد، وجود پوشش های ضد حریق می‌تواند نقطه اتکایی برای اهالی گرفتار در آن باشد. البته توجه کنید استفاده از این پوشش ها به تنهایی کافی نیست و حتما در ساختمان ها باید از سیستم هایی برای اطفا حریق استفاده شود .

از عایق ضد حریق در چه مواردی استفاده می‌شود؟

تا به اینجا به صورت کلی با پوشش های ضد حریق آشنا شدیم، اما لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که اجرای پوشش ضد حریق در ساختمان های مسکونی کوچک (یک و دو طبقه) ضرورتی ندارد، مگر اینکه ساختمان مسکونی در یک زیر بنای بسیار وسیع و با تعداد طبقات زیادی بنا شود. به طور کلی بیشترین استفاده از انواع پوشش های ضد حریق در موارد زیر خواهد بود:

  • ساختمان‌های تجاری و پاساژ‌ها
  • ساختمان‌های مسکونی با تعداد واحدهای قابل توجه
  • سازه‌های دریایی مانند سکوهای نفتی و کشتی‌ها
  • پالایشگاه‌ها و پتروشیمی ها
  • سقف و دیوار تونل‌ها
  • معادن زیر زمینی
  • واحدهای تولیدی و کارخانجات
  • انبارهای بزرگ نگهداری اجناس
  • سوله های صنعتی
  • و…

امکان بروز حریق در مکان‌های نام برده بیشتر از هر مکان دیگری است. به همین خاطر وجود پوشش های ضد حریق در این موارد ضروری است. اگر چه در نمونه های کوچک‌تر هم می‌توان چنین پوشش هایی را اجرا کرد، اما مکان هایی که امکان بروز حریق در آنها محتمل تر است، اولویت بیشتری برای اجرا دارند. بنابراین اگر هر سازه دیگری را می‌شناسید که در محیط آن فعالیت‌های انجام شده می‌تواند منجر به ایجاد آتش شود، اجرای پوشش ضد حریق در آن را جدی بگیرید.

انواع پوشش ضد حریق

پوشش های ضد حریق در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک برای اجرا در سطوح مختلف ساختمان‌ها کاربرد دارند. در واقع نمی‌توان از پوشش ضد حریقی که در سازه های نفتی و پالایشگاهی استفاده می‌شود برای ساختمان های مسکونی هم بهره گرفت. معمولاً هر سطح به عایق ضد حریق مختص به خود نیاز دارد. اما اگر بخواهیم رایج ‌ترین و پرکاربردترین پوشش های ضد حریق موجود را بررسی کنیم، گزینه‌های زیر را در دسترس خواهیم داشت:

پوشش ضد حریق پایه سیمانی

 

رنگ‌های ضد حریق

صفحات ضد حریق

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها
۱۴۰۲/۱۰/۲۷
۱۰:۲۹:۰۱
test
متن تست