َAerosol & FM200
2023-03-18 15:42:52

FM200 یا آیروسل؟

مقایسه سیستم اطفای حریق Aerosol با FM200 یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید در موردش بدانید تا انتخاب درستی با توجه به نیازتان داشته باشید. سیستم اطفا حریق گاز FM200 معروف ترین و شناخته شده ترین سیستم اطفاء حریق در جهان است. اما به دلیل گسترش روز افزون استفاده از سیستم های آیروسلی، افراد زیادی علاقه مندند سیستم آئروسل را با Fm200 مقایسه کنند. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

9 مقایسه مهم سیستم اطفای حریق Aerosol با FM200

1- عامل اطفا یا همان ماده خاموش کننده در سیستم آئروسل، ترکیبات جامد است در حالی که عامل hfc- 227ea وقتی در سیلندر ذخیره می شود مایع است.
2- آئروسل بدون نیاز به افزایش دهنده های فشار و نازل های پیچیده کار می کند و نیازی به سیلندر تحت فشار برای بارگیری ندارد ولی hfc-227ea برای عملکرد صحیح نیاز به سیلندر تحت فشار دارد.
3- عامل آئروسل غیر سمی است اما hfc-2227ea کمی سمی است. ضمن اینکه احتمال یخ زدگی و آسیب به افراد در زمان حضور حین اطفا وجود دارد.
4- اجرا و راه اندازی یک سیستم آئروسلی نیاز به طراحی های پیچیده، لوله کشی و اشغال فضا جهت انبارش سیلندر و ادوات دیگر ندارد. ضمنا در صورت امکان دارای 4 روش جهت فعال سازی است که شامل راه اندازی الکتریکی، فعال سازی توسط انواع دتکتورها و آشکارسازهای مختلف، راه اندازی دستی توسط فرد و همچنین دریافت فرمان از پنل های کنترلی است. ولی سیستم های FM200 تنها از طریق الکتریکی قابل راه اندازی است.

5- سیستم های آئروسل مشکل نشتی ندارد، اما FM200 ممکن است مشکل نشت پیدا کند.
6- نصب دستگاه آئروسل آسان است، هزینه نگهداری کم است و عمر ماده اطفا کننده 15 سال می باشد. در مقابل سیستم FM200 به دلیل پیچیده تر بودن هزینه تعمیر و نگهداری بالایی دارد.
7- طبق استاندارد 18323 ISIRI مخازن و سیلندرهای جوشی تحت فشار بین 2 الی 3 سال و مخازن بدون جوش هر 5 سال بایستی تخلیه شوند و سیلندر جهت تست هیدرو استاتیکی روانه آزمایشگاه گردد. لذا هزینه های نگهداری و شروع مجدد یک سیستم اطفای حریق FM200 بسیار بالاتر از یک سیستم ایروسلی خواهد بود.

8- گاز FM200 در برخورد با چشم آسیب زا می باشد.

9- گاز FM200 دارای اثر گرمایشی بالا در جو زمین است. لذا استفاده از این روش در بسیاری از کشورهای اروپایی در حال محدود شدن و یا منع کامل می باشد.

اشتراک گذاری:
دیدگاه‌ها